U Jugoslovenskoj javnosti se, možda ponajviše
zahvaljujući radovima istaknutog američkog lingviste i anarhiste Noama
Chomskog, ponovo javilo interesovanje za anarhizam, njegovu tradiciju
ali i, iskustvom obogaćeni i primamljiviji, savremeni anarhizam. Na samom
početku ovog kratkog i nepretencioznog ogleda, moramo se, ipak, suočiti
sa nekim osnovnim pitanjima koja svoje ishodište nalaze u upitnosti nad
samom idejom "modernog anarhizma". Iako sačinjava značajan deo
korpusa socijalne i političke misli današnjice, ona je u našoj javnosti
- kada je o analizama i naučnim osvrtima reč - nepravedno zanemarena,
a katkad veoma pogrešno, ili čak škodljivo, interpretirana. Da bi se suočili
sa izazovom koji pred nas postavlja ideja jednog novog, savremenog i "oslobođenog"
anarhizma, oslobođenog, zapravo, pravedne ili nepravedne istorijsko-ideološke
reputacije, moramo, pre svega, dekonstruisati naše iskustvo u vezi sa
ovim kompleksom potpuno disonantnih ideja, toerema i konkretnih akcija.
Smatramo da bi nam ovakav stav otvorenosti i oprezne radoznalosti mogao
pomoći da potpunije shvatimo i protumačimo nedavne proteste u Sijetlu,
Pragu i Davosu, zatim borbu meksičkih zapatista za očuvanje svog indihenističkog
identiteta kroz suprotstavljanje "eposi neo-liberalizma", kao
i mnoge druge pokrete koji su pod nesumnjivim uplivom ideja anarhizma,
odnosno "liberterskog socijalizma".
Te ideje, međutim, nisu, ili to barem nisu u potpunosti, one koje su,
u socijalnoistorijskom ambijentu 19-tog i ranog 20 veka, formulisali Mihail
Bakunjin, Petar Kropotkin, Ema Goldman ili Aleksandar Berkman. Oni su,
svakako, savremenom anarhizmu ostavili dragoceno nasleđe u vidu kritičke,
"institucionalne" analize struktura moći koje najveći deo stanovništva
dovodi u podređeni odnos prema političko-ekonomskoj eliti i centrima moći
uopšte. Njihov je anarhizam, sledstveno jednoj takvoj analizi, značio
eliminaciju svih represivnih struktura moći.
Ali, šta znači anarhizam danas? U meri u kojoj je autor ovih redova sa
ovim idejama upoznat, one pre svega podrazumevaju odbacivanje holističkog
- doskora imanentnog anarhističkoj političkoj misli - antiautoritarnog
metodološkog pristupa socijalnoj problematici, zamenjujući ga fleksibilnijim
i obuhvatnijim analitičkim pogledom, pogledom koji ne nastoji da protumači,
kao što je to nekada bio slučaj, sve socijalne odnose jednim interpretativnim
ključem, već prihvata druga iskustva i interpretativna rešenja, u nastojanju
da ih unapredi. Dakle, umesto da se - uzmimo samo jedan primer - problemi
rase ili religije, ili pak ekonomski problemi, posmatraju iz prevashodno
antiautoritarne perspektive, oni se, u savremenoj anarhističkoj misli,
objašnjavaju kulturnim i ekonomskim pojmovima i konceptima.
Takođe, zagovornici savremenog anarhizma insistiraju na dijagnozi prema
kojoj propaganda, u kapitalističkom društvu ograničene demokratije, ima
istu onu ulogu koju ima nasilje u diktatorskim režimima. Dovoljno je podsetiti
na radove Hermana i Chomskog, objavljene i kod nas, koji se na izvanredno
pronicljiv način bave problemima "instrumentalizovane bespomoćnosti",
"proizvodnjom pristanka" ili "proizvodnjom političke nezainteresovanosti".
Eksplikativni značaj ovih modela, preuzetih iz metodologije ovog svojevrsnog
"anarho-skepticizma", izuzetno je velik.
Ono što anarhizam danas čini posebno primamljivim, premda na prvi pogled
paradoksalnim, jeste odsustvo svakog dogmatizma, ideološke koherencije,
pa čak i "jedinstvene vizije" jednog pravednijeg sveta. Upravo
je insistiranje na pluralizmu, etičkoj supstanciji anarhističke ideje,
kao i potkrepljivanje kritičkih analiza činjenicama i obrazloženim socijalnim
zapažanjima, anarhizam učinilo ideološki nekompromitovanim i, sudeći po
novijim zbivanjima u vezi sa otporom ekonomskoj globalizaciji, dopadljivim
i aktuelnim. On, anarhizam kakvim se predstavlja danas, ne pruža odgovore
na pitanja koja se tiču buduće religije, etničke identifikacije, seksualnosti,
proizvodnje, potrošnje ili alokacije. Ne insistira više na revoluciji
kao etičkoj ili strateškoj neophodnosti, i spreman je da prirodu svoje
društvene kritike prilagodi savremenoj društveno-političkoj realnosti.
Ovakva, savremena, anarhistička paradigma, obuhvatila je politički, ekonomski,
polno i kulturno kondicionirane kategorije i praksu, razvijajući i dalje
svoj aksiološko negativan odnos prema formalnom učešću u političkom procesu.
Ona uspeva da izbegne klopku ishitrenog poistovećenja negativnih aspekata
tehnologije i tehnologije per se, autoritarnih institucija i institucija,
reformizma i reformi samih po sebi. Anarhistički diskurs danas pretpostavlja,
citiraćemo poznatu definiciju Noama Chomskog, "pokušaj identifikacije
prinudnih i autoritarnih hijerarhijskih društvenih struktura, postavljajući
pitanje njihovog legitimiteta: ukoliko one ne mogu odgovoriti ovom izazovu,
što je uglavnom slučaj, anarhizam postaje napor da se njihova moć suzi,
a prostor slobode proširi. Veoma je teško proceniti koje su alternative
postojećem sistemu, i koji su modeli socijalne promene najbolji. Samo
nam iskustvo, kao empirijska posledica socijalnih eksperimenata, može
pružiti konkretnije odgovore. Ono što bi trebalo da nas , u tim eksperimentima,
vodi, je skup principa koji, prema teoretičarima savremene anarhističke
misli, proishode iz određene tendencije ljudske misli i akcije - iz anarhizma.
Ovakvom shvatanju prethodila je svojevrsna promena paradigme, u pogledu
naučne zamišljenosti nad kompleksnošću sveta, sveta "u nama"
što je svakako posledica kognitivne revolucije u naučnoj misli, odnosno
ideje po kojoj je ljudska priroda kompleks struktura koje se nalaze u
određenom stepenu interakcije sa okolinom - i u pogledu promene doživljavanja
"sveta izvan nas", izazvane saznanjima informatičke revolucije
koja dovodi u pitanje tradicionalnu akcepciju radničke klase kao prevashodnog
subjekta društvene promene.
Savremeni anarhizam, prema tome, postaje etička paradigma u sferi društveno-političke
egzistencije, paradigma koja počiva na pretpostavkama da u našoj prirodi
postoje imanentne potencije koje nisu realizovane, da je ove potencije
moguće realizovati u uslovima potpunije slobode, te da je jedan od osnovnih
segmenata naše prirode ono što Chomski naziva "instinkt za slobodom".
Shvaćen na ovaj, radikalno drugačiji način, kao jedno moderno, kritičko
tumačenje društva , uvažavajući etički sadržaj i naučno strpljenje kao
njegove prevashodne odlike, savremeni anarhizam nudi zanimljiv izazov
onima koji tragaju za alternativama ideoloških konstrukata "kraja
istorije", "slobodnog tržišta" i "savršene demokratije",
koje nam, pomalo obesno i samodopadljivo, najavljuju postmoderni liberali.
|