Počinjem s priznanjem: bez obzira na sve
političke i ekonomske teorije, koje se bave temeljnim razlikama među različitim
skupinama ljudskoga roda, bez obzira na klasne i rasne razlike, bez obzira
na sve umjetne granice između ženskih i muških prava, smatram da bi se
ta razlikovanja mogla na jednoj točki sresti i prerasti u jednu savršenu
cjelinu.
Pod tim ne mislim predložiti mirovni ugovor. Opći društveni antagonizam
koji je zahvatio danas cijeli javni život, stvoren silom suprotstavljenih
i proturječnih interesa, smrvit će se u komadiće kad preustroj našeg društvenoga
života, zasnovan na načelima ekonomske pravde, postane zbilja.
Mir i sklad među spolovima i pojedincima ne ovisi nužno o površnom izjednačavanju
ljudskih bića; niti poziva na ukinuće individualnih crta i osobitosti.
Problem s kojim se danas suočavamo, a koji skora budućnost treba riješiti,
jest kako biti svoj a opet biti jedno s drugima, duboko suosjećati s drugim
ljudskim bićima, a zadržati vlastite karakteristične osobine. To mi se
čini osnovicom na kojoj se masa i pojedinac, pravi demokrat i prava osobnost,
muškarac i žena, mogu suočiti s antagonizmom i suprotnostima. Moto ne
bi trebao biti: zaboravimo jedni druge; prije bi trebao glasiti: razumijmo
jedni druge. Često citirana rečenica Madame de Staël, "Sve razumjeti,
znači sve zaboraviti", nikad mi se nije osobito sviđala; miriše na
ispovijed; zaboraviti svojega bližnjega izražava zamisao licemjerne nadmoći.
Razumjeti svojega bižnjega - zadovoljava. Moje priznanje djelomice predstavlja
temeljni aspekt mojih stajališta o emancipaciji žene i njezinu utjecaju
na cijeli spol.
Emancipacija bi trebala omogućiti ženi da bude humana u najistinskijem
smislu. Sve u njoj što žudi za potvrdom i djelovanjem trebalo bi doživjeti
svoj najpuniji izraz; sve bi umjetne prepreke trebale pasti i trebao bi
se put prema većoj slobodi iščistiti od svakoga traga stoljeća pokoravanja
i robovanja.
To je bio izvorni cilj pokreta za žensko oslobođenje. Ali rezultati koji
su dosad ostvareni, izolirali su ženu i okrali je za slap te sreće koja
joj je tako bitna. Puko izvanjsko oslobođenje učinilo je od suvremene
žene umjetno biće, koje čovjeka podsjeća na plodove francuske hortikulture
s njezinim arabesknim drvećem i grmljem, piramidama, kotačima i girlandama;
sve, samo ne oblici koje bi ostvarila izrazom vlastitih nutarnjih osobina.
Tako umjetno uzgojene biljke ženskoga spola mogu se naći u velikom broju,
posebice u takozvanoj intelektualnoj sferi našega života.
Sloboda i jednakost za žene! Koje su nade i koja htijenja te riječi probudile
kad su ih prvi put izgovorili neki od najplemenitijih i najhrabrijih duhova
današnjice! Žarko će sunce zasjati i slava će se pronijeti novim svijetom;
na ovome svijetu žena se treba osloboditi da bi upravljala vlastitom sudbinom
- što je cilj posve sigurno vrijedan velikoga zanosa, hrabrosti, ustrajnosti
i neprekidnoga napora silne gomile pionira, muškaraca i žena, koji su
sve stavili na kocku u borbi protiv svijeta predrasude i neznanja.
I moje se nade kreću prema tome cilju, ali smatram da žensko oslobođenje,
kako se danas tumači i praktično primjenjuje, nije uspjelo ostvariti taj
cilj. Sada je žena suočena s nuždom da se oslobodi oslobođenja, ako doista
želi biti slobodna. To može zvučati proturječno, ali je ipak samo odveć
istinito.
Što je ostvarila emancipacijom? Jednako pravo glasa u nekim državama.
Je li to pročistilo naš politički život, kao što su to mnogi dobronamjerni
pristaše predviđali? Posve sigurno nije. Slijedi da je doista vrijeme
da osobe jasne, zdrave prosudbe prestanu govoriti o korupciji u politici
internatskim tonom. Politička korupcija nema veze s moralom, ili popustljivosti
morala, raspuštenosti raznih političkih ličnosti. Njezin je uzrok materijalne
naravi. Politika je odraz vođenja poslova i industrijskoga svijeta, čiji
su moto: "Veći je blagoslov uzeti nego dati"; "Kupi jeftino
i prodaj skupo"; "Ruka ruku mije". Nema nade da bi žena,
čak ni sa svojim pravom glasa, ikad uspjela pročistiti politiku.
Emancipacija je donijela ženi ekonomsku jednakost s muškarcem; to jest,
ona može sama izabrati svoje zanimanje i posao; ali kako je njezina prošlost
i trenutačno fizičko stanje nisu opremili nužnom snagom da se bori s muškarcem,
često je prisiljena iscrpiti svu svoju snagu, istrošiti svoju vitalnost
i napregnuti svaki svoj živac da bi postigla vrijednost na tržištu. Samo
ih je nekoliko u tome uspjelo, jer činjenica je da žene, učiteljice, liječnice,
pravnice, arhitektice i inženjerke niti nailaze na isto povjerenje kao
njihovi muški kolege, niti primaju jednaku plaću za isti posao. A one
koje ostvare tu primamljivu jednakost, općenito to uspiju pod cijenu svojeg
tjelesnoga i duševnoga zdravlja. A što se tiče goleme mase radnica, koliko
su neovisnosti one ostvarile ako uskogrudnost i manjak slobode kod kuće
mijenjaju za uskogrudnost i manjak slobode u tvornici, u robnoj kući ili
u uredu? Tu je i teret nametnut ženama da tragaju za "domom, slatkim
domom" - hladnim, turobnim, neurednim, neprivlačnim - nakon cjelodnevnoga
teškog rada. Slavna neovisnost! Zato ne čudi da su stotine djevojaka tako
voljne prihvatiti prvu bračnu ponudu, bolesne i umorne od svoje "neovisnosti"
iza pulta, za šivaćim ili pisaćim strojem. Spremne su se udati baš kao
i djevojke iz srednje klase, koje pak vape da pobjegnu iz jarma roditeljske
vlasti. Takozvana neovisnost koja vodi u puko održavanje života nije toliko
primamljiva, nije toliko idealna da se od žene može očekivati da se za
nju žrtvuje. Naša iznimno hvaljena neovisnost je, nakon svega, samo polagan
proces zatupljivanja i gušenja ženske prirode, njezina nagona za ljubavi
i njezina majčinskoga nagona.
Ipak je položaj radnice mnogo prirodniji i ljudskiji od položaja njezine
navodno sretnije sestre u kulturnijim zvanjima - učiteljica, liječnica,
odvjetnica, inženjerki i slično, koje moraju dostojanstveno, prikladno
izgledati izvana, dok im je unutarnji život isprazan i mrtav.
Ograničenost postojećega poimanja o ženskoj neovisnosti i o ženskom oslobođenju,
strah da se zaljubi u muškarca koji nije njezina društvenoga položaja,
strah da će joj ljubav oduzeti slobodu i neovisnost, užas da će joj ljubav
ili užici majčinstva samo smetati u potpunoj predanosti poslu - sve to
zajedno čini od emancipirane moderne žene prisilnu vestalinku, pokraj
koje život, sa svojim velikim pročišćujućim tugama i dubokim, ushićujućim
radostima, teče, a da niti ne dotakne ili obuzme njezinu dušu.
Emancipacija je, onako kako je razumije većina njezinih pristaša i pobornica,
odveć ograničenoga raspona da bi dopustila bezgraničnu ljubav i zanos
što ih u sebi nose duboki osjećaji prema slobodi istinske žene, ljubavnice,
majke.
Tragedija samostalne ili ekonomski slobodne žene nije u premnogo, nego
u premalo iskustava. U redu, ona nadmašuje svoju sestru iz prošlih generacija
u znanju o svijetu i o ljudskoj prirodi; upravo zbog toga duboko u sebi
osjeća nedostatak bîti života, koja jedino može obogatiti ljudsku dušu
i bez koje su mnoge žene postale tek puki profesionalni automati.
Da će do takvoga stanja doći, predvidjeli su oni koji su shvatili da je
još ostalo, u domeni etike, mnogo oronulih ruševina iz vremena muškarčeve
nesporne nadmoćnosti; ostataka koji se još smatraju korisnima. I, što
je još važnije, velik broj emancipiranih žena ne može bez njih. Svaki
trenutak koji cilja na rasap postojećih institucija i njihovu zamjenu
nečim naprednijim, savršenijim, ima sljedbenike koji teoretski zastupaju
radikalne ideje, ali koji su, ipak, u svojoj svakodnevnoj praksi, poput
prosječnoga filistra, koji hini čast i bučno zahtijeva povoljno mišljenje
od svojih protivnika. Ima, primjerice, socijalista pa čak i anarhista,
koji zastupaju zamisao da je vlasništvo krađa, ali će se rasrditi ako
im netko duguje protuvrijednost od pola tuceta čavlića.
Istog se filistra može zateći i u pokretu za žensko oslobođenje. Novinari
žutoga tiska i literati tipa "luk i voda" naslikali su sliku
emancipirane žene koja izaziva jezu u dobroga građanina i njegove glupe
družice. Svaka je članica pokreta za ženska prava prikazana kao George
Sand koja posve omalovažava moral. Njoj ništa nije bilo sveto. Nije imala
respekta prema idealnom odnosu muškarca i žene. Ukratko, emancipacija
je zapravo značila voditi lakomislen život požude i grijeha; bez obzira
na društvo, vjeru i moral. Pobornice su ženskoga prava bile ogorčene takvim
pogrešnim prikazima, a budući da nisu bile duhovite, svu su svoju snagu
potrošile da dokažu da uopće nisu toliko loše kako su prikazane, nego
baš suprotno. Naravno, sve dok je žena bila muškarčev rob, nije mogla
biti dobra ni čista, ali sad kad je slobodna i neovisna, dokazat će koliko
dobra može biti te da će njezin utjecaj pročistiti sve institucije u društvu.
Točno je da je pokret za ženska prava slomio mnoge stare negve, ali je
i stvorio nove. Veliki se pokret za istinsku emancipaciju nije poklopio
s velikim rodom žena koje mogu slobodi gledati u lice. Njihova uskogrudna,
puritanska viđenja prognala su muškarca, kao uznemiravatelja sumnjiva
karaktera, iz njihova emocionalnoga života. Muškarca se ni pod koju cijenu
ne smije tolerirati, osim možda kao oca djeteta, budući da dijete ne može
doći na svijet bez oca. Nasreću, najrigidniji puritanci nikad neće biti
dovoljno snažni da ubiju urođenu žudnju za majčinstvom. Ali ženska je
sloboda usko povezana s muškarčevom slobodom, i mnoge su od mojih takozvanih
oslobođenih sestara, čini se, previdjele činjenicu da dijete rođeno u
slobodi treba ljubav i predanost svakog ljudskoga bića oko njega, muškarca
i žene. Nažalost, upravo je to ograničeno poimanje ljudskih odnosa uzrokovalo
tragediju u životu modernoga muškarca i moderne žene.
Prije nekih petnaest godina pojavilo se djelo iz pera sjajne Norvežanke
Laure Marholm, naslovljeno Žena, studija karaktera. Ona je jedna od prvih
koja je privukla pozornost na ispraznost i ograničenost postojećega poimanja
ženske emancipacije i njezina tragičnoga učinka na ženski unutarnji život.
Laura Marholm govori u svojem djelu o sudbini nekoliko nadarenih žena
međunarodne slave: o genijalnoj Eleonori Duse; o velikoj matematičarki
i književnici Sonji Kovalevskoj; o umjetnici i pjesnikinji Marie Baškircev
koja je mlada umrla. Svaki od tih prikaza života tih žena takvoga izvanrednoga
duha nosi naglašen trag nezadovoljene čežnje za punim, zaokruženim, upotpunjenim
i lijepim životom, te trag nemira i usamljenosti koji su ishod neostvarenja
takvoga života. Ne možemo si pomoći, ali te nam majstorske psihološke
skice pokazuju da što je viši duševni razvoj žene, to joj je manje moguće
sresti srodnoga muškarca koji neće u njoj vidjeti samo njezin spol, nego
i ljudsko biće, prijatelja, druga i snažnu individualnost, koja ne može
i ne smije izgubiti ni trag njezina značaja.
Prosječni muškarac, koji je sebi samodovoljan i koji se smiješno s visoka
odnosi prema ženskome spolu, nije moguć izbor za ženu onakvu kakva je
prikazana u knjizi Laure Marholm. Jednako joj je nemoguć izbor muškarac
koji u njoj vidi samo njezine duševne sposobnosti i njezin duh, ali u
njoj ne uspijeva probuditi njezinu žensku narav.
Bogat intelekt i profinjen duh obično se smatraju nužnim osobinama duboke
i lijepe ličnosti. U slučaju moderne žene, te osobine služe kao zapreka
punoj potvrdi njezina bića. Stotinama godina stari oblik braka, zasnovan
na Bibliji, "dok nas smrt ne rastavi", raskrinkan je kao ustanova
koja zastupa suverenost muškarca nad ženom, kao ustanova njezine potpune
pokornosti muškarčevim hirovima i zapovijedima, te potpune ovisnosti o
njegovu imenu i o njegovoj potpori. Mnogo je puta uvjerljivo dokazano
da je stari bračni odnos ograničio ženu na to da bude sluga muškarcu i
da mu rađa djecu. A ipak nalazim mnoge emancipirane žene koje su sklonije
braku, sa svim njegovim nedostacima, nego ograničenosti izvanbračnoga
života, ograničenog i neizdržljivog zbog moralnih lanaca i društvenih
predrasuda koji sputavaju i sapinju njezinu prirodu.
Objašnjenje je za takvu nedosljednost mnogih naprednih žena u činjenici
da nikad nisu stvarno razumjele značenje oslobođenja. Mislile su da im
treba jedino neovisnost o izvanjskim tiranijama; unutarnji su tirani,
daleko štetniji po život i razvoj - etičke i društvene konvencije - prepušteni
sami se za sebe pobrinuti; i pobrinuli su se. Čini se da su se dobro snašli
u srcu i duši većine aktivnih pobornica ženskoga oslobođenja, kao i u
srcu i u duši njihovih baka.
Ti se unutarnji tirani, pojavljuju u obliku javnoga mnijenja ili onoga
što će reći majka, ili brat, otac, ili ujak, ma koji već rođak; što će
reći gospođa Grundy, gospodin Comstock, poslodavac, odbor za naobrazbu?
Sva ta zabadala, moralni detektivi, tamničari ljudskoga duha, što će oni
reći? Sve dok žena ne nauči svima im se suprotstaviti, čvrsto stati na
svoje noge i ustrajavati na vlastitoj neograničenoj slobodi, slušati glas
svoje prirode, tražiti ono najveće životno bogatstvo, ljubav prema muškarcu,
ili njezinu najslavniju povlasticu, pravo da rodi dijete, ona sebe ne
može zvati oslobođenom. Koliko je emancipiranih žena dovoljno hrabro priznati
da ih glas ljubavi zove, da divlje lupa u njihovim grudima, zahtijeva
od njih da ga čuju, zadovolje.
Francuski pisac Jean Reibrach, u jednom od svojih romana, Nova ljepotica,
pokušava oslikati idealnu, lijepu, oslobođenu ženu. Taj ideal utjelovljuje
mlada djevojka, liječnica. Ona govori vrlo pametno i mudro o tome kako
treba hraniti malu djecu; ljubazna je i besplatno daje lijekove siromašnim
majkama. S mladim poznanikom razgovara o zdravstvenim uvjetima u budućnosti
i kako će mnoge klice i mikrobi biti uništeni uporabom kamenih zidova
i podova, i odbacivanjem prostirki i draperija. Ona je, naravno, vrlo
jednostavno i praktično odjevena, uglavnom u crno. Mladić, koji je na
njihovu prvom susretu preplašen mudrošću svoje emancipirane prijateljice,
postupno je počne razumjeti i jednoga lijepoga dana priznaje da je voli.
Mladi su, a ona je ljubazna i lijepa, i premda je uvijek strogo odjevena,
njezin izgled ublažuje besprijekorno čist bijeli ovratnik i isto takve
manšete. Čovjek bi očekivao da će joj on priznati svoju ljubav, ali nije
on sklon romantičnim glupostima. Poetičnost i zanos ljubavi srame se pred
čistom ljepotom dame. On utišava glas svoje prirode i ostaje ispravan.
I ona je uvijek precizna, uvijek racionalna, uvijek pristojna. Bojim se
da su se sjedinili da bi mladić bio u opasnosti da se smrzne do smrti.
Moram priznati da ne vidim ništa lijepoga u toj novoj ljepoti, koja je
hladna kao kameni zidovi i podovi o kojima sanja. Radije bih slušala ljubavne
pjesme iz romantičnoga doba, radije Don Juana i Madame Venus, radije bijeg
ljestvama i užetom na mjesečini, na što slijede očeva kletva, majčino
jaukanje i moralni komentari susjeda, nego ispravnost i pristojnost mjerene
jardima. Ako ljubav ne zna kako dati i uzeti bez ograničenja, onda to
nije ljubav, nego transakcija koja uvijek ističe pluseve i minuse.
Najveća su mana današnje emancipacije njezina umjetna krutost i uskogrudna
obzirnost, koje proizvode prazninu u ženskoj duši što joj neće dati da
pije na izvoru života. Jednom sam napisala kako se čini da je dublji bio
odnos između staromodne majke, domaćice, uvijek na oprezu da joj djeca
budu sretna i da utješi one koje voli, i uistinu nove žene, nego između
te nove žene i njezine prosječne emancipirane sestre. Učenice emancipacije
posve su me proglasile pogankom, dostojnom jedino lomače. Njihova slijepa
gorljivost ne dopušta im da shvate da je moja usporedba staroga i novoga
više trebala pokazati da je velik broj naših baka imao više krvi u svojim
žilama, više duha i duhovitosti, a svakako više prirodnosti, dobrodušnosti
i jednostavnosti, nego većina naših emancipiranih stručnjakinja koje pune
koledže, učionice i razne urede. To ne znači da želim da se vratimo u
prošlost, niti to osuđuje ženu na njezinu staru sferu, kuhinju i dječju
sobu.
Spas je u silovitom maršu u svjetliju i jasniju budućnost. Trebamo nesmetani
razvoj bez utjecaja stare tradicije i starih navada. Pokret za oslobođenje
žene učinio je tek prvi korak u tom smjeru. Treba se nadati da će skupiti
snage za drugi korak. Pravo glasa ili jednaka građanska prava mogu biti
dobri zahtjevi, ali prava emancipacija ne počinje na biralištu ni u sudnici.
Ona počinje u ženskoj duši. Povijest nas uči da se svaka ugnjetavana klasa
istinski oslobodila svojih gospodara vlastitim naporima. Nužno je da žena
nauči tu lekciju, da shvati da će njezina sloboda dosegnuti tako daleko
koliko njezina snaga da ostvari svoju slobodu može dosegnuti. Zbog toga
je za nju mnogo važnije da počne sa svojom unutarnjom regeneracijom, da
se oslobodi težine predrasuda, tradicije i običaja. Zahtjev za jednakim
pravima u svakom životnom pozivu ispravan je i primjeren; ali, nakon svega,
najvitalnije je pravo da se voli i bude voljen. Doista, da bi djelomična
emancipacija postala potpuna i prava emancipacija žene, morat će žena
raščistiti sa smiješnim poimanjem da je biti voljena, biti ljubavnica
i majka, istoznačno s biti ropkinja ili podređena. Morat će raščistiti
s apsurdnim pojmom dvojnosti spolova, ili da muškarac i žena predstavljaju
dva suprotstavljena svijeta.
Sitničavost razdvaja; širokogrudnost ujedinjuje. Budimo široki i veliki.
Ne previđajmo vitalne stvari zbog mnoštva tričarija s kojima se suočavamo.
Ispravno poimanje odnosa među spolovima neće dopustiti da bude pobjednika
i pobjeđenih; ono zna samo za jednu veliku stvar: dati se bezgranično,
kako bi bio bogatiji, dubokoumniji, bolji. Samo to može ispuniti prazninu
i pretvoriti tragediju ženske emancipacije u veselje, bezgranično veselje.
[objavljeno u Emma Goldman: Anarhizam
i drugi ogledi, DAF,
Zagreb, 2001.]
|