Ankica Čakardić
O odluci kao pretpostavci demokracije
Određeni ili neodređeni politizam opozicijske negativnosti podcrtava odluku kao važnost onog političkog. Političko je utoliko više političko što je antagonističkije, a oprečnost je utoliko oprečnija što je političkija. Društveni svijet uzet kao antagonizam, pa onda posebice, i političko-društveni svijet, ne može egzistirati i realizirati bez pretpostavke odluke. Demokracija, kao trenutno najželjenija težnja, ne može realizirati društvo bez odluke. Probajmo sagledati kako izgleda tzv.slobodna odluka neke demokracije. Iz onoga što bi trebalo uslijediti želim, između ostaloga, istražiti problem nekog odabira iz već "recikliranih opcija", te ukazati na to da se nikada ne realizira mogućnost neke pojedinačne odluke, kao one koja pokreće biće i daje mu živost kroz čvrstu namjeru, ne bi li na taj način uopće potvrdio sebe kao politički subjekt koji o odluci odlučuje i pred-postavlja ju. Time želim ustvrditi da u tzv. slobodnom prostoru za odluku, odluka ne postoji, kao ni slobodni prostor za nju iz koje bi trebala proizaći konzekvenca kao tzv. slobodna odluka. Na makro-društveno-političkoj razini odluka
ne doseže svoju potpunost u aktualizaciji, a onda pogotovo ne u realizaciji,
jer, zapravo, postoji samo pseudoslobodan prostor koji "kaopostoji"
bez pristanka pojedinca i moguće realizacije svoje eventualne odluke.
Tek na mikrorazini [1], kao "slobodnom"
prostoru, biće može utjeloviti eventualnu odluku realizacijom. Od tuda
se tek može kretati u iz-nošenje odluka (a ne do-nošenje, kako je to uobičajeno
shvaćeno) na društveno-političku razinu, i tek se tada može pretpostaviti
slobodan prostor za odluku slobodnu od vanjskih prinuda. Realizacija odluke
na makro razini, uzeta u ovom smislu, odvija se bez pristanka pretpostavljenih
pojedinaca. Upravo se to događa u demokracijama. "Politička slobodnost kazuje da je polis,
da je država slobodna, religiozna slobodnost da je religija slobodna;
kao što slobodnost savjesti znači da je savjest slobodna; dakle, ne da
sam Ja slobodna od države, religije, savjesti." [2]
To bi prije bila sloboda politike ili religije da uokviri područje u kojem
se sloboda da realizirati kao odluka za biti-slobodnim. To se daje kroz
nadzor, kao imanje kontrole nad slobodom odluke. "Gotovo nam se čini
da se obaveza odlučivanja vraća s toliko različitih strana, gotovo je,
kao takva, utjelovljena u nama da je više ne primjećujemo kao posljedicu
neke moći koja kao da prisiljava; čini nam se, naprotiv, da odluka, najdublje
u nama pritajena 'traži' samo da se objelodani." [3] Oprimjerimo to na patologiji nekog društva
koje već u svojoj bazičnosti umanjuje bitnosti poput odluke, odnosno u
ovom slučaju izbora. To je otprilike onda ovo - odabir neke opcije onda
više nije odluka u bilo kojoj svojoj mogućnosti, nego je to odabir u smislu
hoće li društvo kao takvo ići napredovanju ili nazadovanju. Zato, izbori,
toponimski gledano primjerice na razini Hrvatske, nemaju veze s eventualnom
realizacijom slobodne odluke. U ovom bi slučaju tzv. bojkot izbora, uzetog
kao odluka, bio bojkot mogućeg pomaka patologije društva prema naprijed.
Taj 'iz' kao prefiks u glagolu 'birati' nema svoje osnovno značenje u
razrješenju nekog politizirajućeg antagonizma, već on ovdje, u patološkoj
društvenoj strukturi, nosi značenje iz-laznosti iz gubitka političkog.
On tu nema veze s odabirom, to je reproduciranje već unaprijed zadanog
scenarija kroz nekolicinu nekih izbornih varijanti. Drugim rječima, izbori
su laž. Pa što se tu zapravo zbiva? Ima li razlike u ženskoj i muškoj eventualnoj realizaciji moguće odluke, pokušajmo i ovaj bitan moment na trenutak uzeti na razmatranje. Odluka kao politička vrlina i vezano za to, odluka kao ratnička hrabrost, izlaganje smrti i ubijanje, pokušat ću ovome ugrubo ući u trag; takva odluka je uvijek bila muškom vrlinom u svom androcentričnom ispoljavanju. Krajnje se sporo i tako bolno primicao pristup žene pravu građanstva. Na mikrorazini odluka u svojoj realizaciji ne poznaje rod i spol; tu se uzimaju bića s nekom svojom svrhom. Na makrorazini simuliraju se nepostojeće razlike; jer, ako se u obzir uzimaju samo bitnosti koje nisu poopćene, nego su kao pseudo-za-svih, onda neka eventualno ženska odluka postaje marginalnom. Pa koje su to kvazi-bitnosti za današnju makropolitičku društvenu sferu? Vlast, moć, snaga, ekonomija, vojska, milicija, crkva i sl.; gdje je tu figura žene, gledano kroz povijest? Muškarci, muškarci, već vjekovima rat, i odjela, šeširi, uniforme, ratnici, mantije, pukovnici, generali, partizani, stratezi, političari, profesori, teoretičari politike, teolozi... Kako odluke vezane za ta pitanja mogu sezati i zadirati u ono bitno žene, ako se pretpostavlja različitost na toj i takvoj makrorazini? Bez davanja jasnog odgovora na ovo više retoričko pitanje ustvrdit ću da takva pojavnost zaista ne treba čuditi jer, na kraju krajeva sad možemo još jednom podvući, makrorazina nikad ne zadire u bit, ona se zadovoljava površnim strukturama. Ono što se, primjerice, kao zauzvrat tu pojavljuje
kao, već povijesni, problem je tzv. histerizacija žene, odnosno,
ženskog tijela, kako to Foucault naziva. Sukladno tome, makrorazina demokracije
potencira ovu razliku, koja u sebi samoj rađa još veću nepravdu i paradoks.
To je u stvari traženje "nekompetentne" društvene razine ili
strukture da 'odluči' o problemu te rodno-spolne nejednakosti, koja to
nije u stanju, a koja zauzvrat "kreira" tzv. proces histerizacije
ženskog tijela. Povijest je pokazala da se odluka kao takva, u velikom
luku, zaobilazi, ne samo u pitanjima 'ženskog', nego i pitanjima kako
izbora, tako i slobodne odluke. No, neka "prohodna" sloboda
dana kroz cjelovitu odluku, kako kroz cjelovitost muškog svijeta, tako
i u cjelovitosti onog tek u naznakama, ali snažnog, ženskog, na makro
razini nikada neće biti uzeta kao pseudoodluka, a tako, posebice, ni prostitucijom
onoga što se priviđa kao odluka - izlazak na izbore. Klica slobode u cjelovitom smislu leži u istovremeno odigravajućoj odluci da odlučujem i da odlučujem neodlučivati. Konačno, snazi onoga u anarhističkom odmah i sada, preostaje da, i nakon samo zamislive realizacije slobodne odluke kao krajnje biti političkog, u obzir uzme baš tako mislenu cjelinu.
Bilješke:
|